سمعک ضد آب

شاید تا به حال برای تان پیش آمده باشد که فراموش کنید موقع حمام سمعک خود را بردارید یا به طور ناگهانی گرفتار باران شده باشید و سمعک شما آسیب دیده باشد. سمعک هم مثل دیگر وسایل الکترونیکی به آب حساس است. آب به اجزای الکترونیکی درون سمعک آسیب جدی وارد می کند. اگر شما طرفدار ورزش های آبی هستید، زیاد عرق می کنید یا در محیط های بارانی زندگی می کنید پس شما نیاز به سمعکی دارید که ضدآب باشد. اما آیا سمعک های ضد آب در دسترس هستند؟ و آیا واقعا ضد آب هستند ؟

سمعک ضدآب و مقاوم در برابر آب:

در سال 2013 زیمنس یک مدل سمعک که برای سبک زندگی سخت تر مناسب بود تولید کرد. اکواریس یک سمعک کاملا ضد آب ست که متاسفانه تولید این نوع سمعک دیگر متوقف شده است.

در حال حاضر هیچ سمعکی وجود ندارد که بتوانید در هنگام تماس مداوم با آب ، آن را بر روی گوش تان قرار دهید. با این حال امروزه بسیاری از شرکت ها سمعک هایی را تولید می کنند و ادعا می کنند که کاملا ضد آب هستند اما اکثر آن ها مقاوم در برابر آب هستند و البته همین هم برای کاربران سمعک بسیار مناسب است.

برای ساخت این سمعک ها از تکنولوژی نانو استفاده می شود. این لایه محافظ قسمت های مهم درون سمعک را می پوشاند و باعث می شود تا در تماس کوتاه مدت و گاه به گاه با رطوبت سمعک آسیب نبیند.

استاندارد های سمعک های ضد آب :

شما ممکن است با کمیسیون الکترونیک آشنا نباشید اما آن ها سمعک ها را آزمایش می کنند تا میزان مقاومت آن ها را در برابر گرد و غبار و آب را مشخص کنند. هر سمعک از این کمیسیون یک کد دو رقمی دریافت می کند (Ingress Protection) که رقم اول میزان مقاوت در برابر گرد و غبار را نشان می دهد و در مقیاس 1 تا 7 درجه بندی می شود. رقم دوم مقاومت سمعک در برابر رطوبت را نشان می دهد که در مقیاس 1 تا 9 درجه بندی می شود. مثلا در IP68 ، درجه 6 برای محافظت در برابر گرد وغبار و 8 برای محافظت در برابر رطوبت است.

سمعک IP65 قابلیت تحمل 12 لیتر آب در حدود 15 دقیقه در عمق کم را دارد. سمعک IP66 قابلیت تحمل 100 لیتر آب در حدود 3 دقیقه در عمق کم را دارد. سمعک IP67 قابلیت تحمل 100 لیتر آب در حدود 3 دقیقه در عمق کمتر از 1 متر را دارد.

سمعک ها با کد IP67 و IP68 در بین سمعک های موجود بیشترین مقاومت را در برابر آب دارند. ( IP68بیشترین مقاومت را در برابر آب دارد.) البته باز هم شما نمی توانید این سمعک ها را در آب فرو ببرید اما این سمعک ها در برابر عرق کردن و قطره های کوچک آب مقاومت می کنند.

سمعک ها ی مقاوم در برابر آب برای چه کسانی مناسب هستند؟

برای کسانی که در مناطق مرطوب زندگی میکنند
افراد با پوست چرب دارند.
افرادی که ترشح گوش مداوم دارند.
کسانی که زیاد عرق می کنند.
بیمارانی که دچار عفونت گوش هستند.
نوزادان یا کودکانی که سمعک خود را در دهان شان قرار می دهند.
کودکانی که به فعالیت های ورزشی و به خصوص ورزش های آبی می پردازند.
انواع سمعک های ضد آب:

سمعک های ضد آب در انواع مختلف پشت گوشی و داخل گوشی تولید می شوند. این سمعک ها در انواع مختلف دیجیتال ، هوشمند و وایرلس موجود هستند.

در کنار قابلیت ضد آب بودن، سمعک ها ممکن است قابلیت های متفاوت دیگری مثل تینیتوس ماسکر(سبب می شود تا فرد دیگر صدای وزوز را نشنود)، ارتباط مستقیم با تلفن همراه، کنترل فیدبک (فیدبک در واقع همان سوت زدن سمعک است)، قابلیت تشخیص گفتار از صداهای مزاحم محیط( و تقویت بیشتر صدای گفتاری ست)، امکانات تلکویل و بلوتوث داشته باشند.

قیمت این سمعک براساس شرکت تولید کننده و همچنین داشتن قایلبت هایی که درباره آن ها صحبت شد متفاوت است.

شر کت های تولید کننده سمعک:

شرکت های فوناک، ویدکس، استارکی، رکستون، سیگنیا، بلتون، سونیک و یونیترون سمعک های ضد آب تولید می کنند.

از انواع سمعک های ضد آب می توان به سمعک Sensi و Nera محصول شرکت اتیکن ،سمعک Amaze و Trust محصول شرکت بلتون ،سمعک Quattro محصول شرکت ریساند ،سمعک Ready ،Centro ،Cosmo و Gain و تعدادی دیگر از محصولات شرکت اینترتون ،سمعک Carista محصول شرکت برنافون ،سمعک Jam ،Beat و تعدادی دیگر از محصولات شرکت هانساتون و سمعک Max محصول شرکت یونیترون اشاره کرد.

درکلینیک شنوایی و سمعک نجوا انواع مختلف سمعک های ضد آب از برند های مختلف تجویز می شود.در صورتی که احساس می کنید سمعک ضد آب برای شما نیاز است می توانید به کلینیک شنوایی و سمعک نجوا مراجعه کنید. در کلینیک شنوایی و سمعک نجوا متخصصین با انجام آزمون های شنوایی وضعیت شنوایی شما را بررسی می کنند و با توجه به نیاز های شما سمعک مناسب را برای شما تجویز و تنظیم می کنند. در کلینیک شنوایی و سمعک نجوا امکان خرید قسطی سمعک فراهم شده است و همچنین شما با تهیه سمعک از کلینیک شنوایی و سمعک نجوا می توانید از 10 سال خدمات پس از فروش استفاده کنید.

حتی اگر سمعک های شما مقاوم در برابر آب هستند، شما هنوز باید مراقبت های لازم را انجام دهید:

شنا کردن یا دوش گرفتن با سمعک ها بسیار به سمعک شما آسیب می زند.
از روکش های عرق گیر یا دستگاه رطوبت گیر استفاده کنید. روکش های پارچه ای می توانند سمعک شما را هنگام عرق کردن در فعالیت ورزشی یا کار محافظت کنند. شما می توانید برای از بین بردن رطوبت سمعک تان از دستگاه های رطوبت گیر ساده مثل یک بسته حاوی مواد جاذب رطوبت یا دستگاه های پیشرفته تر فن دار استفاده کنید.

همیشه بعد از اینکه سمعک ها را از روی گوشتان برداشتید، با یک دستمال خشک و تمیز یا با یک بورس مخصوص سمعک هرگونه گرد و غبار ، جرم گوش و رطوبت را از بین ببرید.
سمعک خود را در حمام و محیط های مرطوب قرار ندهید.
در های باتری را در شب باز بگذارید ، این کار باعث می شود جریان هوا افزایش یابد و رطوبت به دام افتاده در محفظه تبخیر شده و از بین برود. ( در طولانی مدت به ماندگاری باتری نیز کمک می کند. )

سوال معمول بیماران؟

آیا سمعک ضد اب داریم که بتوانیم از با آن براحتی در استخر، دریا یا حمام استفاده کنیم.

جواب این سوال نه است.

در سایر وسایل الکترونیکی همچون موبایل، لب تاب و سایر وسایل دیگر نیز چنین قانونی صدق می کند.

در زمینه وسایل کمک شنوایی باید به IP توجه کرد و فریب تبلیغات را نخورد:

به جدول زیر دقت کنید

شماره IP توصیف مزیت
IP 65 قابلیت تحمل 12 لیتر آب در حدود 15 دقیقه در عمق کم را دارد.
IP 66 قابلیت تحمل 100 لیتر آب در حدود 3 دقیقه در عمق کم را دارد.
IP 67 قابلیت تحمل 100 لیتر آب در حدود 30دقیقه در عمق 1 متری را دارد.

ازاینرو به وضوح دیده می شود که سمعک کاملا ضد آب نداریم
اما مقاوم به آب (water resistance hearing aids) در حال حاضر وجود دارند

برای نمونه می توان به برندهای اکواریس زیمنس (Aquaris)، استارکی، فوناک، ویدکس اشاره کرد.

توجه داشته باشید قبل از حمام رفتن و شنا در استخر یا دریا سمعک خود را در آورید.آیا سمعک مخصوص برای موسیقی دان ها وجود دارد ؟

نوشتهٔ پیشین
سمعک های وایرلس دار
نوشتهٔ بعدی
سمعک قابل شارژ

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست